Rynek Infrastruktury
– Planowane do realizacji zadania transportowe w ramach nowego okresu programowania będą wdrażane zarówno przez miasta w aglomeracji, jak i przez podmioty odpowiedzialne za funkcjonowanie transportu w wymiarze ponadlokalnym (spółki, związki komunalne), co będzie warunkowało kompleksowość podejścia zmierzającego do poprawy funkcjonowania systemów transportowych i komunikacji publicznej w regionie – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Agnieszka Hajduk-Smaczniewska kierownik referatu w Wydziale Rozwoju Miasta.
Katowice planują rozbudowę drogi krajowej nr 81. Celem tego przedsięwzięcia będzie między innymi zwiększenie mobilności regionalnej poprzez łącznie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T oraz usprawnienia połączenia miejscowości położonych w południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną. Ponadto, realizacja tego zadania umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszary zabudowy mieszkaniowej na terenie Katowic oraz usprawni skomunikowanie południowej części miasta z obszarem centrum.
– W ramach perspektywy 2014-2020, planowane jest zgłoszenie do kontraktu terytorialnego dwóch etapów przedsięwzięcia: rozbudowa DK-81 od węzła autostrady A4 z DK-86 do budowanego węzła z ul. Armii Krajowej – etap I (Rozbudowa węzła DK-81 i DK-86 wraz z rozbudową DK-86 do węzła z autostradą A4) o szacunkowej wartości 350 mln zł oraz rozbudowa DK-81 od węzła autostrady A4 z DK-86 do budowanego węzła z ul. Armii Krajowej - etap IV (Rozbudowa DK-81 na odcinku ul. Kościuszki z budową węzła z ul. Armii Krajowej) o szacunkowej wartości 160 mln zł – wyjaśnia portalowi „rynekinfrastruktury.pl” kierownik referatu.
W obrębie opracowywanej strategii rozwoju Subregionu Centralnego, Katowice wraz z innymi miastami aglomeracji zamierzają zrealizować projekty zintegrowane, które mają przynieść „wielowymiarowe zmiany na poziomie całego subregionu”. – Mając na względzie wspieranie rozwoju przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu miejskiego oraz promowanie mobilności miejskiej zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu, dla zapewnienia możliwości przesiadkowych z transportu prywatnego na publiczny, w ramach Zintegrowanego programu budowy centów przesiadkowych, w tym systemów Park&Ride oraz Bike&Ride, miasto Katowice planuje realizację węzłów przesiadkowych o różnych funkcjach (przesiadkowa autobus-tramwaj, powiązanie komunikacji miejskiej z koleją, parkingi wzdłuż linii kolejowej), o szacunkowej wartości ponad 75 mln zł – mówi Agnieszka Hajduk-Smaczniewska.
Aby zwiększyć efektywność systemu transportowego z równoległym zapewnieniem ochrony zasobów środowiska naturalnego, Katowice planują w ramach zintegrowanego programu budowy systemu inteligentnego zarządzania ruchem w subregionie centralnym województwa śląskiego zrealizować przedsięwzięcie pod nazwą „Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem” o wartości przekraczającej 176 mln zł. Dotyczy on identyfikacji strumieni ruchu, ich analizy i informowania użytkowników dróg o sytuacji ruchowej.
– Wartością dodaną przyszłej perspektywy finansowej jest planowanie zintegrowanego rozwoju subregionów, co będzie oznaczać skuteczną realizację projektów na poziomie ponadlokalnym, gwarantującą rozwój polskich regionów w pożądanym kierunku – oznajmia kierownik referatu w Wydziale Rozwoju Miasta.